Toledo je pored
ostalog poznat i po muzeju El Greka, slikara grčkog porekla,
obrazovanog u Veneciji, koji je svoj životni vek
proživeo u Španiji. Njegova dela se nalaze u muzeju Santa Kruz,
koji je nekada bio sirotište. Mnogi uticaji se ogledaju u njegovom
stvaralaštvu, od kulture u kojoj je živeo, preko lica poput onih sa
ikona iz njegove domovine Grčke, i poza kao u italijanskoj
umetnosti, do vidljivih uticaja katoličke Španije. El Greko je
slikao natprirodne vizije, duše a ne lica, njegova umetnost je
savremena čak i danas. Delo
koje je nastalo godinu dana pre El Grekove smrti, predstavlja vrhunac
njegove umetnosti i remek delo koje je ostalo iza njega. U njemu se
kombinuju svi elementi koji su karakteristični za njegov stil. Dok
Toledo spava,
anđeo širi krila i uznosi Mariju u ekstazi njene vere. Nijedan
slikar ni pre ni posle El Greka nije tako dočarao spiritualni svet.
U blizini muzela kapela Santo Tomeo čuva najomiljeniju El Grekovu
sliku – sahranu grofa Orgaza, koja prikazuje zemlju i nebo na način
kako je samo Grk mogao. Grof je bio tako svet čovek, da su dva
svetitelja sišla s neba da pomognu sahranu, koja se odigrala baš u
ovoj kapeli. Među viđenim ljudima Toleda El Greko je naslikao i
sebe, licem okrenutog ka gledaocima i svog sina – dečaka u
pozadini koji pokazuje na svetitelje. Dok se duša grofa uznosi na
nebo da se spiritualno rodi, Isus pokazuje na svetog Petra koji drži
ključeve raja.
Toledo je tako dobro
očuvan, da je celi grad proglašen nacionalnim spomenikom. Zbog toga
u ovom gradu nema modernih zgrada. Španska istorijska prestonica ima
viševekovnu tradiciju i sa tri strane omeđena je prirodnom granicom
– rekom, a sa četvrte nepristupačnom tvrđavom. U rimsko doba ovo
je bio važan trgovinski i saobraćajni čvor sa značajnom
jevrejskom zajednicom, koji su posle pada carstva najpre osvojili
Vizigoti, a potom osvajači iz Afrike. Vekovima kasnije hrišćani
ponovo dolaze u posed ovog grada i od njega su načinili špansku
religijsku i političku prestonicu. U trenutku kada se grad proširrio
do reke, kralj je svoj dvor preneo u prostraniji Madrid, a Toledo su
ponovo otkrili putopisci XIX veka. Danas, iako ima mali broj
stanovnika i nema naročiti politički značaj, Toledo je kulturni i
religijski centar. Pokretnim stepenicama posetioci mogu da dopru i do
najviših delova grada, odakle se pruža predivan pogled na grad za
koji vreme kao da je stalo. Ulice Toleda isprepletane su na
srednjovekovni način, ali najveće znamenitosti su dobro označene.
Vekovima su u ovom gradu mirno živeli zajedno hrišćani, muslimani
i jevreji, i spomenici tog zajedničkog života još uvek su svuda
vidljivi. U vreme islamskog cartva na iberijskom poluostrvu nauka,
filozofija i umetnost su cvetali. Čak i kada su hrišćani povratili
Toledo 1058.godine mnogo muslimana zanatlija je ostalo u gradu i
ostavili svoj pečat u kulturi ovog grada za naredne vekove. Postoji
obkekat koji liči na džamiju, ali je ustvari sinagoga.
Sagradili su je islamski majstori u XII veku, pa dekor u arapskom
stilu ima jevrejske motive. Dok je središnji deo sinagoge bio
rezervisan za muškarce, žene su se molile iza zastora. Dve stotine
godina kasnije sinagoga koja liči na džamiju pretvorena je u crkvu.
Miran suživot nije mogao potrajati večno, jer je Španija
ujedinjena u moćnu hrišćansku državu, pa su muslimani i jevreji
imali izbor: ili da se pokrste, ili da odu. Jedna od uspomena na
islamsku vladavinu je i čuveni marcipan iz Toleda i on se može
pronaći u mnogim radnjama po gradu.
Нема коментара:
Постави коментар