Pored
poznatih lanaca hotela, koji nude standardizovanu uslugu, identičnu
ili gotovo potpuno istu u svakom objektu pojedinog lanca, smeštajnu
ponudu u svetu čine i razni drugi objekti, poput nezavisnih hotela,
nekategorisanih motela, hostela, privatnog smeštaja... Poslušajte
par korisnih stvari o ovim objektima, koje su njihove prednosti, a
koje mane i kako da se putnik snađe u preširokoj ponudi.
Nezavisni
hoteli su oni hoteli, koji nisu deo nekog od lanaca hotela. U većini
zemalja su jednako rasprostranjeni i u urbanim i u ruralnim
sredinama, naravno onima koje su turistički zanimljive. Mnogi od
ovih objekata predstavljaju porodični biznis, dok neke - naročito u
zapadnoj evropi - vodi i održava i jedna jedina osoba, koja u
najvećem broju slučajeva i živi u samom objektu. Jedan određeni
broj velikih hotela je vlasništvo većih korporacija, iako njihovo
ime ne ukazuje na tu činjenicu direktno. Čak iako jedno ime deli
nekoliko objekata ne mora da znači da su bilo čime povezani, niti
vlasničkom strukturom, ni sadržajem ni
kvalitetom usluge. U zavisnosti od toga gde se nalaze, može se
prilično tačno pretpostaviti nivo usluge i kvaliteta koji ovakvi
objetki nude. Ukoliko je hotel bliže centru grada ili gradskom
poslovnog jezgru, logično je da je kvalitet na višem nivou.
Konkurencija u tim gradskim zonama je oštra, a gosti imaju
prefinjene prohteve i ne žele da gube vreme u objektima koji ne
zadovoljavaju njihov ukus. Tržišna utakmica i u svetu
ugostiteljstva je prilično nemilosrdna, pa se ulažu znatna sredstva
ne samo u održavanje objekta i usluge, već i u stvaranje prijatne
atmosfere, u kojoj će se gost osećati posebno, kao da ga hotel
prepoznaje kao pojedinca, kao važnog gosta. Objekti na takvim
lokacijama obično nose 4 ili čak i 5 zvezdica. Podsetimo, kada je
sistem zvezdica uveden, najviši rang imao je samo tri zvezdice.
Tako, jedna zvezdica označavala je objekat
dovoljno kvalitetan da u njemu prespavate i obedujete. Dve zvezdice
znači da se objekat izdvaja iz ponude po kvalitetu, dok su tri
zvezdice označavale da vredi da putnik skrene sa svoje putanje samo
da bi posetio restoran ovakvog objekta. Kako se usložnjavala ponuda,
tako se povećavao i potencijalni broj zvezdica. Četiri označavaju
da je smeštaj izuzetnog konfora, da sve sobe imaju svoja kupatila,
sa tušem i toaletom, da su zajedničke
prostorije prostrane i da je kvalitet hrane i pića na izuzetno
visokom nivou. Osoblje je iskusno, a usluga veoma dobra. rum servis
nudi sve obroke 24 sata dnevno, a takođe i pića i grickalice. Pet
zvezdica danas označavaju luksuzni smeštaj, veoma prostrane i
odlično opremljene sobe i apartmane u sprezi sa uslugom i kuhinjom
najvišeg kvaliteta. Osim toga, takvi hoteli nude posebniu,
sofisticiranu atmosferu.
Jasno je da
čak i oni objekti koji nisu delovi lanaca moraju da se bore protiv
veoma jake i brojne konkurencije. Što se tiče objekata koji su
smešteni dalje od centra i imaju niže rangove, oni su naravno dosta
jeftiniji, ali o njima postoje brojne predrasude. Najčešće se
smatra da su to prljave krčme, prepune sumnjivih ljudi, sve u svemu
- nesigurna i neprijatna mesta. I iz tih razloga mnogi putnici ih
izbegavaju. Međutim, istina je često daleko od toga. Neki od hotela
i motela na periferijama gradova su ustvari veoma kvalitetna, a
povoljna mesta za kraći ostanak ili čak i nešto duži boravak, sa
sasvim dovoljno konfora za putnika koji nije
naročito zahtevan, već mu je ono najosnovnije dovoljno. S
druge strane, sa svakim objektom je posebna priča i ako ne dođete u
dodir sa realnim iskustvima drugih koji su u pojedinom objektu
odseli, teško da ćete moći da preciznije predvidite šta vas čeka
iza vrata nekog hotela ili motela. Što se nezavisnih hotela i motela
u ruralnim krajevima tiče, oni najčešće nose jedinstveni
autentični šarm kraja kome pripadaju i često predstavljaju biser
ukupne turističke ponude čitave regije. Naravno, sve to zavisi i od
same zemlje u kojoj se objekat nalazi i od opšteg mentaliteta
naroda, međutim i ovakva mesta mogu biti veoma zanimljiva čak i
zahtevnijim putnicima. Mnogi ovakvi objekti daju priličan broj
ekstra pogodnosti, koje mogu da budu veoma korisne putnicima, poput
frižidera, mikrotalasne, kafemata, pristupa internetu i tako dalje.
Zanimljivo je da su ovakvi objekti najčešće spomenici nekih
prošlih vremena, kada lanci hotela još uvek nisu vladali, ili makar
nisu vladali tako suvereno na turističkom tržištu. Upravo taj
odbljesak prošlosti je za mnoge putnike ključna stvar, pa se radije
i češće odlučuju za nezavisne hotele, nego za standardizovanu
hotelsku ponudu.
Ono što
inače gostima najviše smeta i ono na šta se najviše žale, kada
je u pitanju smeštaj, može se podeliti u nekoliko kategorija
nedostataka. tu su ponašanje osoblja na prvom mestu, kvalitet samog
konfora, potom lokacija objekta i tako dalje. Što se ponašanja
osoblja tiče, jedan od najčešćih problema zbog kojih turisti
negoduju je grubo i neljubazno ponašanje,koje je karakterističnije
za zemlje srednje i istočne Evrope, ali i za neke sredine zemalja
zapadne Evrope, posebno kada su u pitanju turisti iz zemalja bivšeg
istočnog bloka, što nas dovodi i do diskriminacije, koja je nekada
neskrivena. U diskriminaciju spadaju i slučajevi kada osoblje hotela
kaže putnicima koji putuju sa decom da nemaju slobodnih soba, iako
ih imaju. I to je samo jedan od primera. Osim toga, osoblje -
naročito nekompetentno osoblje, veoma često narušava privatnost
gostiju, što je izuzetno frustrirajuće. Zbog ovakvih stvari se
vredi raspitati o svakom pojedinom objektu unapred. Nejasni računi,
odbijanje povraćaja nerealizovanih servisa i slično je na žalost
još jedan od problema sa kojima se gosti često susreću. Kada
govorimo o kvalitetu konfora, najčešći problem sa kojim se turisti
susreću je prljavština u sobama. Tu su još i neprijatan miris,
neudobni kreveti, neispravni uređaji, poput klima uređaja - što je
veoma frustrirajuče, postojanje stenica, bubašvaba, pacova i tome
slično, nepovoljan sastav ostalih gostiju... niz može da bude
razočaravajuće dug i realan. Otprilike slični problemi se javljaju
i u vezi sa lokacijom objekta: to može biti bučan ili prljav deo
grada, četrvt poznata po kriminalu i slično. Bilo koji od mogućih
problema, ili čak i nekoliko njih zajedno, čine boravak mučnim i
skoro nemogućim, pa putovanje, koje je uvek avantura i prijatan
doživljaj, pretvaraju u očajnu borbu za preživljavanje, što
svakako nije smisao putovanja.
Za one
turiste koji žele da prođu što jeftinije, a nisu naročito
izbirljivi, u smislu da im ne treba mnogo više osim udobnog i čistog
kreveta da u njemu prespavaju i koji svoj boravak u nekom gradu
zasnivaju na obilasku grada u poznavanju njegovih znamenitosti, a ne
na uživanju u luksuznom hotelu, koji je isti kao i svaki drugi sa
istim imenom bilo gde u svetu, hostel je odličan izbor. Hosteli
pripadaju jeftinijim vrstama smeštaja, sa manje konfora i kvaliteta
od hotela, pa je tako kupatilo obično
zajedničko, a i kreveti su smešteni u višekrevetnim - slobodno se
može reći - spavaonama. Ukoliko vam to ne predstavlja problem,
obradovaće vas da su hosteli i nekoliko puta jeftiniji od hotela, a
danas ih ima i na veoma aktraktivnim lokacijama, u centrima gradova,
premda ih ima i na periferijama. Zbog opuštenijeg pristupa smeštaju
variraju i pravila i regulativa među hostelima, pa se o tome treba
unapred raspitati, jer postoje i hosteli koji zaključavaju vrata u
određenim terminima, a postoje i oni koji imaju propisanu i gornju i
donju granicu starosti gostiju. Dok neki pružaju dodatne usluge,
poput perionica, drugi ne pružaju čak ni ormariće uz krevet, a te
razlike često nisu izražene cenom. Iznenađenja su tu brojnija, ali
ipak manjeg obima nego u slučaju hotela.
Jednostaveo, ako se odlučite za hostel, otprilike znate da se
upuštate u minimalističku avanturu i ulazite u svet jedne čitave
potkulture, te da ćete biti okruženi pretežno mlađim ljudima i
mnoštvom ranaca i ruksaka.
Na kraju,
kad govorimo o takozvanom privatnom smeštaju, treba da pomenemo
mrežu gostoljublja, odnosno neoficijelnu organizaciju, ili skup više
međunarodnih grupa koje okupljaju ljude koji dele istu putničku
filozofiju. U pitanju su obični ljudi, koji veruju da je najbolje
odsesti kod prijatelja. Ako planiraju da putuju raspitaju se ko bi u
pojedinom gradu od članova mreže bio voljan da im ustupi mesto za
prenoćište ili kraći boravak, a time se obavezuju da i oni sami u
svom domu imaju kutak za putnike koji su članovi mreže. Ovo je
možda najavanturističkiji, ali i najneobičniji način
organizovanja smeštaja. Kod nas nije naročito razvijen, osim u
slučaju ličnih poznanstava, pa ga to čini još egzotičnijim. Iako
dele sličnu filozofiju, okosnice oko kojih se grupe okupljaju mogu
biti veoma veoma različite. Tako postoji grupa koja okuplja turiste
koji govore esperanto i koji jedni drugima pružaju smeštaj, pod
uslovom da se sporazumevaju upravo na esperantu.
Ponuda je
dakle veoma šarenolika, a za šta ćete se odlučiti zavisi ipak
samo od vas samih, od vaših želja, potreba i izgleda količine
avanturističkog duha u vama. Za šta god da se odlučite mi vam
želimo prijatan boravak.
Istina da se može naći jeftin smeštaj u hostelima, ali u hotelu imate svoju privatnost i komfor
ОдговориИзбриши