Krstarenje
je naročiti vid putovanja, koji mnogi nazivaju totalnim putovanjem.
Na putničkim brodovima, posebno dizajniranim da zadovolje sve
potrebe i želje putnika, da od putovanja stvori jedno kompletno
iskustvo, kao i da poveže više destinacija u jednom jedinstvenom
putovanju. Razlikuju se, dakle, od običnih putničkih brodova
prvenstveno po tome, što putnički brodovi služe da putnike prevezu
sa jedne na drugu destinaciju, dok krstarenje podrazumeva putovanje
iz zabave i ljubavi prema putovanjima, kao i kompletan program
putovanja i zabave na samom plovilu. U skorije vreme polako bredi
razlika između putničkih brodova i brodova za krstarenje, budući
da primat u prevozu putnika preuzima avionski saobraćaj, dok
krstarenje postaje značajan deo turističke industrije. Svake godine
se na krstarenja širom sveta otisne preko 19 miliona putnika. Danas
se svaki kontinent može obići na ovaj način, a poseta većem broju
destinacija je veoma zgodna, budući da ne morate da povezujete veći
broj sredstava prevoza, čekate autobuse, vozove i avione, i – što
je najbitnije – ne morate da se više puta pakujete i rezervišete
smeštaj na više različitih mesta.
Zlatna era
prekookeanskih putničkih brodova davno je prošla, a brodovi koji su
preživeli ili su pretvoreni u krstarice, ili u muzeje i hotele. U
svakom slučaju – putnički prekookeanski brodovi praktično više
ne postoje. Ture na krstaricama danas traju različito, od nekoliko
dana – kada se obilazi malo područje, a akcenat je na luksuzu koji
pruža smeštaj na samom brodu, gde je brod ustvari ploveći hotel,
preko jedne ili dve nedelje – kada se obilaze luke i znamenitosti u
jednom regionu; do jednomesečnih ili višemesečnih tura – koje se
baziraju na jednoj ili više regija sveta, ili je pak u pitanju
obilazak celog sveta, što je – može se slobodno reći – životno
iskustvo.
Boravak
na brodu, krstarenje, to je zaista jedinstven doživljaj. Neopisiv je
osećaj kada večerate u jednom gradu, zabavljate se na brodu, odete
na spavanje i probudite se u nekoj drugoj luci. Tipična celodnevna
poseta jedne luke počinje između 7 i 8 sati pre podne, a očekuje
se da se putnici vrate na brod najkasnije pola sata pre
isplovljavanja, koje je obično između 5 i 6 sati popodne. Mnoge
ture organizuju i obilazak grada u koji ste pristali, ali putnici se
mogu odlučiti i da grad obiđu sami, što je posebna vrsta avanture.
Postoji i opcija da se na brod vratite u vreme ručka, posle čega
ponovo možete nastaviti istraživanje mesta u koje ste pristali.
Ukoliko
ne volite da više dana provodite na moru, nego u gradovima, ture po
Mediteranu su pravi izbor za vas. Sličan doživljaj, premda naravno
ne isti, možete imati i sa druge strane planete, u karipskom
arhipelagu. Ukoliko vam više prija more i beskrajno plavetnilo vode
i neba, okeanske dvonedeljne ture su ono što će vam se bez sumnje
svideti, ukoliko se, naravno, ne odlučite na životno putovanje –
obilazak sveta na najlepši mogući način.
Značajno
je i to što postoje tematska krstarenja, koja su prava stvar, ako
želite da upoznate nove prijatelje, ljude koji dele slična
interesovanja kao i vi, pored naravno ljubavi prema putovanjima
uopšte. Nekada se smatralo da su krstarenja način putovanja
rezervisan prvenstveno za starije osobe, međutim u današnje vreme
ciljna grupa za ovakvu uslugu se drastično proširila. Svake godine
milion ipo dece plovi na nekom krstarenju. Krstarenje kao porodični
odmor sada više nije trend, nego sve više postaje standard u
ponudi. Brodovi su opremljeni igraonicama, kvalifikovanim personalom
za rad sa decom, a bezbednost je na veoma visokom nivou, i to takođe
postaje standard. Postoje čak i krstarenja specijalizovana za decu,
kao što su ona koja nudi kompanija Dizni, gde je bukvalno sve
podređeno upravo najmlađima. Boravak sa drugom decom uvek je pod
budnim okom osobe koja je zadužena za brigu o najmlađima i
organizovan je po principu starosnih grupa. Međutim, nisu ista
pravila kod svih kompanija, pa se morate raspitati o donjoj granici
starosti deteta koje se može ukrcati na brod, a ona varira od
dvanaest nedelja do šest meseci.
Posebna
pažnja se posvećuje trudnicama. Takođe, u skladu sa zakonskim
okvirima i civilizacijskim vrednostima i trendovima vodi se računa i
o dostupnosti sadržaja koje brod i krstarenje uopšte nude
hendikepiranim osobama. U svemu dobro organizovana i pouzdana
zdravstvena zaštita koju bord nudi igra ključnu ulogu. Postoje
kompanije koje se u tom segmentu razlikuju, ali to prosto nije stvar
na kojoj želite da štedite i preporuka je da odbacite one kompanije
koje tu vrstu usluga ne nude na zadovoljavajućem nivou. Obratite
pažnju i na klauzule koje se tiču i putnog osiguranja.
Najbitnije
osobe na brodu su kapetan, hotelski menadžer, direktor krstarenja i
konobar koji vas uslužuje. Kapetan je zaista gospodar broda, sa
potpunom komandom nad plovilom. I da – ako vas tako nešto zanima,
kapetan ima pravo da na svom brodu venča neki par, i to se smatra
sasvim legitimno sklopljnim brakom. Menadžer hotela je zadužen za
osoblje i rad osoblja, za uslugu i sve ono što bi vam moglo
zatrebati. Direktor krstarenja odgovoran je za program, zabavu,
posebne aktivnosti i obaveštenja koja putnici treba da dobiju. I
naravno – osoba koju najčešće srećete na brodu je ona koja vas
uslužuje.
Kabine su
takođe podeljene u više kategorija, na koje utiče više faktora.
Ne samo udobnosti i nivo luskuza, već i pogled – da li kabina
gleda na okean na primer – zatim da li ima balkon ili verandu, da
li je u pitanju standardna kabina ili apartman... Skoro sve kabine
imaju bračne krevete, skoro sve imaju sef za dragocenosti,
televizor, mali frižider, a u novije vreme – ono što je
nezaobilazno – i internet. Mnogi brodovi su danas u potpunosti
pokriveni vaj faj internet signalom. Standard je takođe da je broj
strujnih priključaka sveden na minimum, zbog opasnosti od požara.
Ono
što je često pitanje je – šta spakovati. Činjenica je da
krstarenje nije samo putovanje, već i sami boravak. Naravno, na prvo
mesto dolazi veš. Potom nešto lagano, za doba kada je vrućina.
Skoro svi brodovi za krstarenje imaju i svoje bazene, pa će vam i na
brodu biti potreban kupaći kostim. Ali, pored toga, spakujte i makar
jednu jaknu, jer čak i u tropskim krajevima vetar može da bude
veoma neprijatan, i ume vrlo često da naglo zahladni, ako se u vidu
ima srednja temperatura. Takođe, mnogi brodovi imaju dres koud,
obavezan stil oblačenja u restoranu, pa će vam biti potrebno i
nešto svečanije i ozbiljnije. Lekove i preparate koje biste i inače
poneli sa sobom i na bilo koje drugo putovanje – dakle nešto
protiv mučnine, protiv dijareje, protiv bolova, visoke temperature i
slično – možete spakovati i kad idete na krstarenje. Ali,
preporuka je da zaista izaberete brodove koji nude kvalitetniju
uslugu kada je bezbednost u pogledu zdravlja u pitanju. Što se
tehničkih gadžeta tiče, zgodno je imati Dži-pi-es jedinicu, koje
su danas veoma dostupne. Posada ne voli dosadne putnike, koji stalno
zapitkuju gde se brod nalazi. Takođe, zgodno je da ponesete i
vokitokije, i uvek budete u kontaktu sa članovima porodice, naravno
osim ukoliko to pravila broda iz bilo kog razloga zabranjuju.
Pasoš
morate stalno imati uz sebe. Ne smete ga izgubiti, jer se može
desiti da vam zbog međunarodnih i lokalnih propisa zabrane
ukrcavanje na brod. Za svaki slučaj ponesite i nekoliko fotokopija
pasoša. Takođe, nemojte se ukrcavati sa neobeleženim prtljagom,
jer to može stvoriti velike neprilike, posebno ako idete na duže
krstarenje. Ukoliko morate da koristite neku terapiju, nemojte nositi
više lekova nego što vam je potrebno za vreme koje ćete provesti
na brodu i bilo bi dobro da ponesete neki dokument koji dokazuje da
vam lekovi zaista trebaju. Mnoge kompanije traže da putnici prijave
neko svoje stanje i oboljenje, kako zbog putnog osiguranja, tako i
zbog bezbednosti tokom putovanja.
Mogućnosti
za zabavu na brodu su skoro beskonačne. Mnogi brodovi imaju
bioskope, kao i bezbroj drugih sadržaja, pa je teško da će vam
biti dosadno. Kada je u pitanju poseta nekog grada, raspitajte se o
pravilima na brodu, pre nego što krenete u šoping, da se ne bi
desilo da kupite nešto što ne bi moglo na brod sa vama. U
zavisnosti od dela sveta koji obilazite i vremenskih i klimatskih
uslova koji tamo vladaju, krstarenja se organizuju samo u nekim
delovima godine, pa je neophodno da se upoznate sa programom koji vam
agencije nude.
Нема коментара:
Постави коментар