Ekologija igra veliku
ulogu u našoj civilizaciji, a kako posle doba nekontrolisane
industrijalizacije nezagađene, netaknute prirode ima vrlo malo i još
uvek je ima sve manje, kako biljne i životinjske vrste još uvek
nestaju jasno je da će ekologija kao nauka biti sve važnija i da će
podizanje ekološke svesti biti najvažnije u godinama i decenijama
koje slede. Turizam nije izuzetak, i premda su spojevi ekologije i
turizma još uvek sporadični slučajevi, ipak je važno naglasiti da
oni ipak postoje, ali i da je trend da se prodube i da se poveća
njihov broj, da bi se, kroz neko vreme, došlo do apsolutne
integracije brige o životnoj sredini i turizma, kao uostalom brige o
životnoj sredini i svake ljudske delatnosti.
Ekološki entuzijazam u
turizmu ogleda se najpre u dizajniranju novih odmarališta, koja
tehnički i u eksploataciji poštuju temeljne norme koje ekologija
nalaže. Međutim, time priča ne bi trebalo da se završi. Ono što
turistu pokreće je ljubav prema putovanju, ali cilj putovanja je -
negde stići. Ono što turistu na njegovoj destinaciji sačeka, to je
ono što je primarno u turističkoj ponudi. A veliki broj turista su
ljubitelji prirode. Već sada postoje neke grane turizma koje su
nerazdvojivo skopčane sa prirodom i njenim i samo njenim lepotama, a
nekako ostaju u drugom planu, nepoznate široj javnosti, i voljene od
strane malobrojih zaljubljenika.
Pored planinarenja, pored
istraživanja prelepih predela, što ipak nije ponuda kojom bi mogla
da se podiči svaka superpopularna destinacija, postoje i druge vrste
ponuda, a to su na primer lovni i ribolovni turizam. Ono što je
zajedničko za sve turističke ponude koje u svoj centar stavljaju
prirodu jeste drugačiji pristup turisti, drugačije shvatanje pojma
konfora, drugačije uživanje u putovanju i destinaciji. Za
istraživanje prirode potrebni su ljubav, volja, aktivnost i neretko
odricanje. Obilazak predivne planine nije doživljaj poput ležanja
na plaži, pa iako putovanje najčešće podrazumeva odmor, odmor ne
mora podrazumevati pasivnost. Turizam ima taj neobični zadatak da
oplemenjuje čoveka, širi vidike putnika i produbljuje njegovo
iskustvo. Jasno, za tako nešto ipak je potrebna i aktivnost putnika.
I pored toga što postoje turisti koji se nikada neće opredeliti za
istraživanje prirode, ako u ponudi postoji prijatna plaža i
luksuzna usluga, trend je da čak i luksuzna odmarališta u svojim
programima nude i aktivnosti vezane za prirodu. Postoji i veliki broj
turističkih atrakcija koje se tiču prirode i privlače veliki broj
posetilaca. Ali, ono što ostaje apsolutno povezano sa prirodom su
lovni i ribolovni turizam.
Zanimljivo je da postoji
vrlo malo podataka o tim vrstama turizma. Prosečni putnik će veoma
teško uspeti da pronađe zanimljivu ponudu, osim ako već nema neku
specifičnu destinaciju u planu. Ove vrste ponuda zaista ostaju u
drugom planu, kao određene za mali broj posvećenika i
zaljubljenika. A da stvari budu paradoksalnije, u pitanju su možda i
najstarije vrste turizma.
Lov i ribolov, kao ljudske
aktivnosti, stari su, možemo slobodno reći, koliko je staro i samo
čovečanstvo. Pa i danas, u visoko sofisticiranom društvu, lov i
ribolov čine značajne privredne grane, a ne samo hobi aktivnosti.
Postoje područja gde su se susreli i integrisali hobi, privreda i
turizam. Možda su upravo te oblasti i taj princip odgovor turizma na
imperativ obogaćivanja ekološke svesti. Kao i mnoštvo drugih
aktivnosti, i lov i ribolov su regulisani zakonskim regulativama
država na kojima se obavljaju. Poseban značaj i lova i robolova,
tamo gde su oni povezani sa turizmom, donosi i drugačiju,
prilagođeniju regulativu. Dozvole za lov i ribolov za turiste lako
se i jednostavno nabavljaju u mestima gde su te aktivnosti primarne u
turističkoj ponudi. I mora se reći da takvih mesta nije malo, ni u
samoj Evropi, a ni drugde u svetu nije malo. Zašto su onda takve
turističke ponude u zapećku?
Moglo bi se reći da
turista današnjice želi luksuz i pasivan odmor, ali to bi bila
generalizacija. Čovek ima urođenu, skoro instinktivnu potrebu da se
stopi i sjedini sa prirodom koja ga okružuje. Postoji li bolji način
za to od lova i ribolova? Najpre, ponuda lovnog i ribolovnog turizma
ma koliko da je masovna, nije sistematski predstavljena turistima.
Teško je naći bilo kakvu informaciju uopštenog karaktera. Ako i tu
vlada pravilo ponude i potražnje, morali bismo reći da je u ovom
slučaju situacija pomalo inverzna: potražnja je mala ne zato što
je ponuda prevelika, već zato što prosečni korisnik ne zna da je
ponuda bogata, on nije upoznat ni kakve sve mogućnosti te vrste
turizma uopšte nude, niti sa time koliko se takvih programa nudi.
Dakle, njemu nisu predstavljeni ni kvalitet ni kvantitet takvih
programa. Šta zapravo podrazumeva lovni i ribolovni turizam?
Najpre, iskustvo novih,
nepoznatih krajeva i predivnih predela. Neretko se turista upućuje u
poslednje oaze netaknute prirode na planeti. U ulozi lovca on dobija
iskustvo raznovrsnosti živog sveta. Međutim, svakako da konfor na
takvom putovanju nije isti sa konforom koji nude hoteli sa pet
zvezdica: u prirodi je čovek prepušten ćudima prirode. Naravno,
svi programi vode računa o nekoliko stvari, bez kojih se ne može.
Prvo je bezbednost turiste.Drugo je sklad prirodnog sistema u kome
turista boravi, a slede naravno osmišljavanje aktivnosti i trud da
se turista oseća što prijatnije i što konfornije, maksimalno
koliko to uslovi dozvoljavaju. Ono što karakteriše ove vrste
turizma, a nezaobilazno je, jeste duh nadmetanja i to posebno važi
za ribolovni turizam, tako da je i sportski duh veoma važan činilac.
Međutim, jednako je važna i briga za samu prirodu, pa se programi
koncipiraju tako da turistička ponuda ni na jedan način ne utiče
negativno na životnu sdredinu i ekološku situaciju konkretnog
područja. Upravo je sportski duh izraz ljubavi i poštovanja prema
prirodi, a ne želje za njenim menjanjemili uništenjem. Trofej sa
takvih putovanja najčešće je - fotografija i predivne uspomene na
ljude, predele i događaje sa kojima se turista susreo, a uzbuđenja
ne nedostaje. Zato je ovaj vid turizma možda i najautentičniji, bez
maske i potpuno stvaran. I možda budućnost turizma leži upravo u
najjednostavnije oplemenjivanju iskustva turista.
Нема коментара:
Постави коментар