Претражи овај блог

четвртак, 16. јануар 2014.

Lov i ribolov

Ekologija igra veliku ulogu u našoj civilizaciji, a kako posle doba nekontrolisane industrijalizacije nezagađene, netaknute prirode ima vrlo malo i još uvek je ima sve manje, kako biljne i životinjske vrste još uvek nestaju jasno je da će ekologija kao nauka biti sve važnija i da će podizanje ekološke svesti biti najvažnije u godinama i decenijama koje slede. Turizam nije izuzetak, i premda su spojevi ekologije i turizma još uvek sporadični slučajevi, ipak je važno naglasiti da oni ipak postoje, ali i da je trend da se prodube i da se poveća njihov broj, da bi se, kroz neko vreme, došlo do apsolutne integracije brige o životnoj sredini i turizma, kao uostalom brige o životnoj sredini i svake ljudske delatnosti.
Ekološki entuzijazam u turizmu ogleda se najpre u dizajniranju novih odmarališta, koja tehnički i u eksploataciji poštuju temeljne norme koje ekologija nalaže. Međutim, time priča ne bi trebalo da se završi. Ono što turistu pokreće je ljubav prema putovanju, ali cilj putovanja je - negde stići. Ono što turistu na njegovoj destinaciji sačeka, to je ono što je primarno u turističkoj ponudi. A veliki broj turista su ljubitelji prirode. Već sada postoje neke grane turizma koje su nerazdvojivo skopčane sa prirodom i njenim i samo njenim lepotama, a nekako ostaju u drugom planu, nepoznate široj javnosti, i voljene od strane malobrojih zaljubljenika.
Pored planinarenja, pored istraživanja prelepih predela, što ipak nije ponuda kojom bi mogla da se podiči svaka superpopularna destinacija, postoje i druge vrste ponuda, a to su na primer lovni i ribolovni turizam. Ono što je zajedničko za sve turističke ponude koje u svoj centar stavljaju prirodu jeste drugačiji pristup turisti, drugačije shvatanje pojma konfora, drugačije uživanje u putovanju i destinaciji. Za istraživanje prirode potrebni su ljubav, volja, aktivnost i neretko odricanje. Obilazak predivne planine nije doživljaj poput ležanja na plaži, pa iako putovanje najčešće podrazumeva odmor, odmor ne mora podrazumevati pasivnost. Turizam ima taj neobični zadatak da oplemenjuje čoveka, širi vidike putnika i produbljuje njegovo iskustvo. Jasno, za tako nešto ipak je potrebna i aktivnost putnika. I pored toga što postoje turisti koji se nikada neće opredeliti za istraživanje prirode, ako u ponudi postoji prijatna plaža i luksuzna usluga, trend je da čak i luksuzna odmarališta u svojim programima nude i aktivnosti vezane za prirodu. Postoji i veliki broj turističkih atrakcija koje se tiču prirode i privlače veliki broj posetilaca. Ali, ono što ostaje apsolutno povezano sa prirodom su lovni i ribolovni turizam.
Zanimljivo je da postoji vrlo malo podataka o tim vrstama turizma. Prosečni putnik će veoma teško uspeti da pronađe zanimljivu ponudu, osim ako već nema neku specifičnu destinaciju u planu. Ove vrste ponuda zaista ostaju u drugom planu, kao određene za mali broj posvećenika i zaljubljenika. A da stvari budu paradoksalnije, u pitanju su možda i najstarije vrste turizma.
Lov i ribolov, kao ljudske aktivnosti, stari su, možemo slobodno reći, koliko je staro i samo čovečanstvo. Pa i danas, u visoko sofisticiranom društvu, lov i ribolov čine značajne privredne grane, a ne samo hobi aktivnosti. Postoje područja gde su se susreli i integrisali hobi, privreda i turizam. Možda su upravo te oblasti i taj princip odgovor turizma na imperativ obogaćivanja ekološke svesti. Kao i mnoštvo drugih aktivnosti, i lov i ribolov su regulisani zakonskim regulativama država na kojima se obavljaju. Poseban značaj i lova i robolova, tamo gde su oni povezani sa turizmom, donosi i drugačiju, prilagođeniju regulativu. Dozvole za lov i ribolov za turiste lako se i jednostavno nabavljaju u mestima gde su te aktivnosti primarne u turističkoj ponudi. I mora se reći da takvih mesta nije malo, ni u samoj Evropi, a ni drugde u svetu nije malo. Zašto su onda takve turističke ponude u zapećku?
Moglo bi se reći da turista današnjice želi luksuz i pasivan odmor, ali to bi bila generalizacija. Čovek ima urođenu, skoro instinktivnu potrebu da se stopi i sjedini sa prirodom koja ga okružuje. Postoji li bolji način za to od lova i ribolova? Najpre, ponuda lovnog i ribolovnog turizma ma koliko da je masovna, nije sistematski predstavljena turistima. Teško je naći bilo kakvu informaciju uopštenog karaktera. Ako i tu vlada pravilo ponude i potražnje, morali bismo reći da je u ovom slučaju situacija pomalo inverzna: potražnja je mala ne zato što je ponuda prevelika, već zato što prosečni korisnik ne zna da je ponuda bogata, on nije upoznat ni kakve sve mogućnosti te vrste turizma uopšte nude, niti sa time koliko se takvih programa nudi. Dakle, njemu nisu predstavljeni ni kvalitet ni kvantitet takvih programa. Šta zapravo podrazumeva lovni i ribolovni turizam?

Najpre, iskustvo novih, nepoznatih krajeva i predivnih predela. Neretko se turista upućuje u poslednje oaze netaknute prirode na planeti. U ulozi lovca on dobija iskustvo raznovrsnosti živog sveta. Međutim, svakako da konfor na takvom putovanju nije isti sa konforom koji nude hoteli sa pet zvezdica: u prirodi je čovek prepušten ćudima prirode. Naravno, svi programi vode računa o nekoliko stvari, bez kojih se ne može. Prvo je bezbednost turiste.Drugo je sklad prirodnog sistema u kome turista boravi, a slede naravno osmišljavanje aktivnosti i trud da se turista oseća što prijatnije i što konfornije, maksimalno koliko to uslovi dozvoljavaju. Ono što karakteriše ove vrste turizma, a nezaobilazno je, jeste duh nadmetanja i to posebno važi za ribolovni turizam, tako da je i sportski duh veoma važan činilac. Međutim, jednako je važna i briga za samu prirodu, pa se programi koncipiraju tako da turistička ponuda ni na jedan način ne utiče negativno na životnu sdredinu i ekološku situaciju konkretnog područja. Upravo je sportski duh izraz ljubavi i poštovanja prema prirodi, a ne želje za njenim menjanjemili uništenjem. Trofej sa takvih putovanja najčešće je - fotografija i predivne uspomene na ljude, predele i događaje sa kojima se turista susreo, a uzbuđenja ne nedostaje. Zato je ovaj vid turizma možda i najautentičniji, bez maske i potpuno stvaran. I možda budućnost turizma leži upravo u najjednostavnije oplemenjivanju iskustva turista.

Нема коментара:

Постави коментар