Jedna od
najupečatljivijih lokacija i najznačajnijih turističkih atrakcija
Kine ali i celog jugoistočnog dela Azije jeste Sudžou, grad u
kineskoj pokrajini Đangasu. Ovaj grad od preko milion ipo stanovnika
na obalama jezera Taihu, na donjem toku, ili praktično već u delti
Jangcea najpoznatiji je po pagodama, kamenim mostovima i - možda pre
svega - brižljivo uređenim vrtovima, koji ustvari i privlače
najveći broj posetilaca.
Još
polovinom X veka, u vreme dinastije Song, postao je jedna od
najznačajnijih tačaka kineske industrije svile, a danas je peti
grad po ekonomskom značaju u čitavoj Kini. Klasični vrtovi Sudžoua
su biser ovoga grada i veliki ponos čitavog regiona, a od 1997.
godine ubrojani su u svetsku baštinu pod zaštitom Uneska. Ima ih
devet, a nastajali su u periodu od XVI do XVIII veka, u doba kada su
privatni vrtovi bili izraz prestiža među bogatašima i kada ih je
bilo preko 200 u celom gradu. Oni ipak nisu bili samo estetski domet,
nego i izraz kulture, jer su predstavljali simbolički ekspoze
karakteristične kineske filozofije i pogleda na život u skladu sa
harmonijom koja vlada u prirodi. Upravo to su i glavni motivi vrtova.
Vrt skromnog
upravitelja nalazi se na Uneskovoj listi svetske baštine, a smešten
je u ulici Dongbej. Na tom mestu vrt je prvi put zasađen i uređen u
Saoksing periodu, u vreme južne Song dinastije, a kasnije su na
imanju kome vrt pripada živeli zvaničnici dinastija Tang, Juan i
Ming. Smatra se da ovaj sadašnji vrt potiče iz 1513. godine i od
doba kada se Uang Ksjančeng - hroničar, upravitelj i pesnik
dinastije Ming povukao iz službe u rodni Sudžou i uredio jedno od
najdivnijih mesta u gradu. Kao vid posebnog podviga, skromni
upravitelj nije unajmljivao radnike, nego je sve izgradio i uredio -
potpuno sam i za taj posao trebalo mu je čak 16 godina. Uz sve to
prilično prilježno je vodio i beleške o svom novom, mirnom životu,
ali pisao i eseje i poeziju nadahnut novopronađenim mirom i lepotom.
Priča se završila tako što je njegov sin vrt izgubio zbog
kockarskih dugova i imanje je prelazilo iz ruke u ruku, ali začudo -
malo šta je na njemu menjano. U svakom slučaju, Kina je ovo imanje
otvorila za javnost 1949. godine delimično, a nakon rekonstrukcije u
potpunosti 1952. godine, od kada privlači veliki broj posetilaca - i
samih kineza, ali i stranaca zaljubljenih u istočnjački način
života. Na prostoru koji vrt zahvata nalazi se pedesetak zgrada, sto
i jedna tabla, 40 stela, dvadeset i jedno dragoceno drevno drvo i
mnogo neobičnih biljnih vrsta.
Dugotrajni
vrt, ili Liju Juan na kineskom, je u XVI veku bio imanje carskog
službenika Ksu Tajšija. Velikodostojnik je unajmio klesara da u
sredini vrta koji je nastajao napravi veštačko brdašce, koje bi
bilo replika planine Tjantai. Krajem XVIII veka vrt je pripadao
takođe zvaničniku Liju Suu, a od prve polovine XIX veka otvoren je
za javnost i brzo postao omiljeno odmaralište Sudžoua. Mnogi
savremenici, ali i moderni poznavaoci smatraju da je ovo najlepši
istočnjačkiklasični vrt južno od reke Jangce.
Među devet
vrtovva koji su pribrojani svetskoj baštini pod zaštitom uneska
spada i vrt Majstora mreže, sasvim sigurno jedan od najlepših
klasičnih kineskih vrtova. Ministar Ši Žengži u vreme dinastije
Song, negde oko polovine XII veka, bio je opsednut filozofijom samoće
i usamljeničkim životom kineskih ribara. Sve od tada vrt skoro da
nije pretrpeo nikakve promene, a značajnije ga je rekonstruisao Song
Zongđan, službenik dinastije Čin u drugoj poolovini XVIII veka,
ali nije menjao metafizički smisao vrta i njegovu filozofsku
estetiku. Ovo je jedan od većih vrtova i zbog brižjlivosti i
umešnosti sa kojom je izgrađen i uređen poslužio je kao predložak
i inspiracija za mnoge kasnije slične poduhvate manjeg obima.
Za
najstariji klasični istočnjački vrt Sudžoua - planinsku vilu koja
obuhvata lepotu - se smatra da potiče iz III veka, iz vremena
dinastije Đin, premda je vrt koji je danas dostupan posetiocima u
najvećoj meri delo XVI veka, doba dinastije Ming, kada je obnovljen.
Iako je najmanji, a zahvata površinu nešto manju od 500 kvadratnih
metara, ima replike pet svetih planina Kine visine čak sedam metara
sa svim oblicima oštrog i nepristupačnog reljefa.
Kang Lang
Ting, ili paviljon velikog talasa je uređen po želji i zamisli
pesnika Su Sunćina na početku XI veka na mestu ranijeg vrta. U
vreme dinastija Juan i Ming - što zahvata period od druge polovine
XIII do prve polovine XVII veka, ovaj vrt je postao opšte poznato
mesto meditacije i kontemplacije. Upravo takvu tradiciju je nasledila
Narodna Republika Kina koja još uvek održava duh ovog vrta i
njegovu specifičnu lepotu. Zanimljivo je da je on odvojen od okoline
i da se do njega može doći samo preko krivudavog kamenog mosta, što
je takođe sofisticirana pouka onima koji tragaju za mudrošću i
nalaze je samo u posvećenosti. .
Ši zi lin
juan, vrt lavlje šume, osnovali su i uredili monasi zen budisti,
pripadnici škole čuvenog Tjanija iz prve polovine XIV veka, u doba
dinastije Juan. Ovo i nije bio vrt u pravom smislu te reči, jer nije
bio samo vrt, već i budistički manastir. Hram i vrt su odvojeni u
XVII veku. I u ovom vrtu karakteristični motiv su veštačke
planine, modeli pravih planinskih vrhova, šta više - obrisi tih
originalnih modela iz XIV veka još uvek su vidljivi, a čitav vrt je
ispresecan puteljcima, pećinama, stenama i potočićima. Dvorana
mira i sreće kojom se ovaj vrt može podičiti je remek delo
mandarinske arhitekture.
Trinaest
zgrada se nalazi u vrtu kultivacije i on je po njima verovatno i
najpoznatiji. Sve u svemu - ovaj vrt je najtipičniji primer
klasičnog vrta iz perioda dinastije Ming i u tome je njegov značaj.
Vrt parova,
ili Ou juan, jedan je od mlađih vrtova i potiče s početka XVIII
veka. Povezuje nekoliko različitih istorijskih stilova sa stilom
sopstvene epohe, što je dalo dramatičnu scenografiju ukomponovanu
sa prirodnim linijama, koje su uređene tako, da izgleda kao da čovek
nije ni na jedan način narušio harmoniju večnog savršenog
poretka.
Za vrt
samoće i kontemplacije se može reći da je to životno delo
kineskog slikara iz XIX veka Juana Longa. Težišna tačka cele
kompozicije je bazen, oko koga se u ritmičnim prstenovima razvija
dalje vrt, a kruniše ga paviljon sa kog se pruža pogled na čitav
vrt.
I premda je
svaki od ovih vrtova turistička atrakcija za sebe, turistička
organizacija Sudžoua nudi i plan obilaska svih vrtova, koji je možda
i najbolje rešenje, ne samo zbog odličnih vodiča koji pružaju sve
neophodne informacije, već i zbog vremena za koje možete da obiđete
sve vrtove i ne propustite ništa što zaista vredi videti.
Нема коментара:
Постави коментар